PROGRAM ADAPTACYJNY
NA ROK SZKOLNY 2022/2023
DLA UCZNIÓW KLAS CZWARTYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
im. Bł. Karoliny Kózkówny w Rozdzielu
Przekroczenie „progu szkolnego”, jakim jest przejście do II etapu edukacyjnego z klasy III do klasy IV, staje się dla dziecka przełomowym momentem w jego życiu szkolnym. Na ten okres przypada największa liczba szkolnych niepowodzeń. Młody człowiek, chcąc podołać nowym wyzwaniom, może zacząć przeżywać negatywne emocje, takie jak: obawa, lęk, niepokój oraz napotykać na różne trudności. Sprzyjają temu:
- inny wychowawca;
- wielu nauczycieli o różnych osobowościach, wymaganiach, sposobach przekazywania wiedzy, sposobu traktowania uczniów;
- wprowadzenie nowych przedmiotów;
- posługiwanie się skalą ocen;
- szybsze tempo pracy;
Bardzo ważne w okresie zmiany etapów jest stworzenie przyjaznego klimatu w szkole, na który składają się relacje uczeń – nauczyciel, nauczyciel – uczeń. Nauczyciele powinni dążyć do tego, żeby stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki przystosowania się do zmienionej rzeczywistości. Uczniowie wymagają wtedy szczególnej opieki ze strony dorosłych, oczekują otwartej i opiekuńczej postawy pozwalającej bez zbytniego stresu i niepotrzebnych lęków przekroczyć próg między klasą III – nauczaniem zintegrowanym
a klasą IV.
Program adaptacyjny kl. IV opracowany został dla potrzeb uczniów i nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
CELE PROGRAMU:
- Ułatwienie uczniom procesu adaptacji do nowych bądź zmieniających warunków szkolnych.
- Obniżenie stresu związanego z rozpoczęciem nauki w klasie IV.
- Zwiększenie samodzielności uczniów, przełamanie barier, które stawia przed nimi nieśmiałość, brak poczucia własnej wartości itd.
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i adaptacji ucznia w szkole i klasie.
- Wspieranie rodziców w nowej dla rodziny sytuacji.
- Włączenie rodziców do współpracy w realizację programu.
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI W KLASIE IV
- Zgromadzenie informacji o uczniach od wychowawcy klasy III – sierpień, wrzesień.
- „Wrzesień miesiącem bez negatywnych ocen”- przyzwyczajenie uczniów do innych zasad pracy, oceniania i oczekiwań poszczególnych nauczycieli.
- Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów w celu zdiagnozowania ich potrzeb i trudności adaptacyjnych – po tygodniu (ZAŁĄCZNIK nr 1) i po miesiącu od rozpoczęcia nauki. (ZAŁĄCZNIK nr 2)
- Zapoznanie uczniów z zajęciami lekcyjnymi w klasie czwartej oraz wymaganiami edukacyjnym.
- Zapoznanie uczniów z klasą.
- Przedstawienie planu zajęć lekcyjnych
- Przedstawienie zasad funkcjonowania samorządu.
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole, regulaminami pracowni, organizacją pracy na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
- Budowanie relacji wzajemnej życzliwości, poszanowania i zaufania.
- Wykorzystanie sposobów radzenia sobie ze stresem, lękami związanymi z przekraczaniem „progu szkolnego”.
- Uczenie komunikowania swoich potrzeb oraz porozumiewania się z otoczeniem.
- Wybór samorządu klasowego i określenie jego zadań.
- Przydział dodatkowych funkcji w klasie.
- Prawa i obowiązki ucznia.
- Organizacja zajęć pozalekcyjnych i imprez okolicznościowych.
- Planowanie czasu nauki, zabawy i wypoczynku.
- Zajęcia integrujące grupę prowadzone przez wychowawcę.
- Indywidualizacja procesu nauczania, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań oraz zdolności uczniów.
- Zaktywizowanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i konkursach;
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW:
- Spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców klasy IV na początku roku szkolnego – przedstawienie zespołu nauczycielskiego dla danej klasy, Zapoznanie rodziców z oferta szkoły.
- Zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym dla uczniów kl. IV.
- Pedagogizacja: przedstawienie trudności adaptacyjnych, które mogą wystąpić u dzieci w tym wieku oraz specyfikę i warunki nauki w klasie czwartej i możliwości poszukiwania pomocy w razie wystąpienia trudności.
- Przeprowadzenie ankiety diagnozującej trudności adaptacyjne dzieci
klas IV
i działania Rodziców zmierzające do rozwiązania problemów. (ZAŁĄCZNIK nr 3) - Współpraca z rodzicami,
włączenie rodziców w organizację imprez klasowych.
EWALUACJA
- Przedstawienie analizy z wypełnionych przez uczniów i rodziców ankiet, zaprezentowanie wniosków.
- Przygotowanie programów naprawczych.