PROGRAM ADAPTACYJNY
DLA UCZNIÓW KLAS CZWARTYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI GIMNAZJALNYMI
- BŁ. KAROLINY KÓZKÓWNY W ROZDZIELU
Przekroczenie „progu szkolnego”, jakim jest przejście do II etapu edukacyjnego
z klasy III do klasy IV, staje się dla dziecka przełomowym momentem w jego życiu szkolnym. Na ten okres przypada największa liczba szkolnych niepowodzeń. Młody człowiek, chcąc podołać nowym wyzwaniom, może zacząć przeżywać negatywne emocje, takie jak: obawa, lęk, niepokój oraz napotykać na różne trudności. Sprzyjają temu:
- inny wychowawca;
- wielu nauczycieli o różnych osobowościach, wymaganiach, sposobach przekazywania wiedzy, sposobu traktowania uczniów;
- wprowadzenie nowych przedmiotów;
- posługiwanie się skalą ocen;
- szybsze tempo pracy;
- anonimowość, dopóki nauczyciele nie poznają dobrze nowych uczniów.
Bardzo ważne w okresie zmiany etapów jest stworzenie przyjaznego klimatu w szkole,
na który składają się relacje uczeń – nauczyciel, nauczyciel – uczeń. Nauczyciele powinni dążyć do tego, żeby stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki przystosowania się do zmienionej rzeczywistości. Uczniowie wymagają wtedy szczególnej opieki ze strony dorosłych, oczekują otwartej i opiekuńczej postawy pozwalającej bez zbytniego stresu
i niepotrzebnych lęków przekroczyć próg między klasą III – nauczaniem zintegrowanym
a klasą IV.
Program adaptacyjny kl. IV opracowany został dla potrzeb uczniów i nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
CELE PROGRAMU:
- Ułatwienie uczniom procesu adaptacji do nowych bądź zmieniających warunków szkolnych.
- Obniżenie stresu związanego z rozpoczęciem nauki w klasie IV.
- Zwiększenie samodzielności uczniów, przełamanie barier, które stawia przed nimi nieśmiałość, brak poczucia własnej wartości itd.
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i adaptacji ucznia w szkole i klasie.
- Wspieranie rodziców w nowej dla rodziny sytuacji.
- Włączenie rodziców do współpracy w realizację programu.
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI W KLASIE IV
- Zgromadzenie informacji o uczniach od wychowawcy klasy III – sierpień, wrzesień.
- „Wrzesień miesiącem bez negatywnych ocen”- przyzwyczajenie uczniów do innych zasad pracy, oceniania i oczekiwań poszczególnych nauczycieli.
- Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów w celu zdiagnozowania ich potrzeb
i trudności adaptacyjnych – po miesiącu (ZAŁĄCZNIK nr 1) i po 2 miesiącach od rozpoczęcia nauki (ZAŁĄCZNIK nr 2). - Zapoznanie uczniów z zajęciami lekcyjnymi w klasie czwartej oraz wymaganiami edukacyjnym.
- Przedstawienie zasad funkcjonowania szkoły (świetlica, stołówka, szatnia, samorząd).
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole, regulaminami pracowni, organizacją pracy na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
- Budowanie relacji wzajemnej życzliwości, poszanowania i zaufania.
- Wykorzystanie sposobów radzenia sobie ze stresem, lękami związanymi z przekraczaniem „progu szkolnego”.
- Uczenie komunikowania swoich potrzeb oraz porozumiewania się z otoczeniem.
- Wybór samorządu klasowego i określenie jego zadań.
- Przydział dodatkowych funkcji w klasie.
- Prawa i obowiązki ucznia.
- Organizacja zajęć pozalekcyjnych i imprez okolicznościowych.
- Planowanie czasu nauki, zabawy i wypoczynku.
- Zajęcia integrujące grupę prowadzone przez wychowawcę.
- Indywidualizacja procesu nauczania, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań oraz zdolności uczniów.
- Zaktywizowanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych
i konkursach.
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW:
- Spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców klasy IV na początku roku szkolnego – przedstawienie zespołu nauczycielskiego dla danej klasy, Zapoznanie rodziców z oferta szkoły.
- Zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym dla uczniów kl. IV.
- Pedagogizacja: wychowawca omawia trudności adaptacyjne, które mogą wystąpić u dzieci w tym wieku oraz specyfikę i warunki nauki w klasie czwartej , przedstawia możliwości poszukiwania pomocy w razie wystąpienia trudności.
- Przeprowadzenie ankiety diagnozującej trudności adaptacyjne dzieci klas IV
i działania Rodziców zmierzające do rozwiązania problemów. (ZAŁĄCZNIK nr 3) - Współpraca z rodzicami, włączenie rodziców w organizację imprez klasowych.
EWALUACJA
- Przedstawienie analizy z wypełnionych przez uczniów i rodziców ankiet, zaprezentowanie wniosków.
- Przygotowanie programów naprawczych.
Załącznik nr 1
Drodzy Uczniowie
Od niedawna jesteście uczniami klasy 4. Chcemy się dowiedzieć, czy nie macie problemów z odnalezieniem się w nowej sytuacji.
Proszę wypełnijcie ankietę. Ankieta jest anonimowa.
Jakie trudności napotykasz w szkole, co sprawia Ci największe problemy po przejściu z klasy 3 do klasy 4?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Do kogo w szkole możesz się zwrócić o pomoc, gdy jej potrzebujesz?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 2
Drodzy Uczniowie
2 miesiące temu przyszliście do klasy 4. Chcemy się dowiedzieć, czy czas, który od tego momentu minął, pomógł Wam poznać szkołę i nauczycieli.
Proszę wypełnijcie ankietę. Ankieta jest anonimowa.
Jak radzisz sobie w szkole, czy występują jeszcze jakieś trudności po przejściu z klasy 3 do klasy 4, czy poruszasz się po szkole bez problemów?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jakich rad możesz udzielić kolejnym uczniom klas 4?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 3
Szanowni Państwo
Wasze dziecko jest uczniem klasy czwartej. Przejście z klasy 3 do 4 było ważnym momentem w życiu dziecka i rodziny. Chcielibyśmy abyście podzielili się z nami swoimi doświadczeniami. Ankieta jest anonimowa. Prosimy o szczere wypowiedzi.
- Jakie największe problemy napotkało Państwa dziecko w klasie czwartej ?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Jakiego rodzaju trudności napotkali Państwo podczas rozwiązywania tych problemów?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- W jaki sposób próbowali Państwo pomóc dziecku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Dziękujemy za wypełnienie ankiety