Home » Program adaptacyjny dla uczniów kl. IV szkoły podstawowej

Program adaptacyjny dla uczniów kl. IV szkoły podstawowej

PROGRAM ADAPTACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS CZWARTYCH

W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. BŁ. KAROLINY KÓZKÓWNY

W ROZDZIELU

Rok szkolny 2019/2020

Wstęp

        Przejście uczniów z I etapu edukacyjnego do kl. IV niesie za sobą wiele problemów zarówno dla ucznia jak i rodzica.

Aby zniwelować czynniki negatywnie wpływające na powodzenia szkolne został stworzony w naszej szkole program adaptacyjny redukujący owe czynniki.

 

Cele ogólne

         Cele ogólne tego programu są zgodne z założeniami Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i zakładają:

  • respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła – dom rodzinny;
  • kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości;
  • poszanowanie godności ucznia;
  • zapewnienie uczniowi przyjaznych i bezpiecznych warunków do nauki i zabawy;
  • rozwijanie samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.

Cele szczegółowe

  • ułatwienie uczniom procesu adaptacji do nowych warunków szkolnych;
  • obniżenie stresu związanego z rozpoczęciem nauki w klasie IV;
  • zwiększenie samodzielności uczniów, przełamanie barier, które stawia przed nimi nieśmiałość, brak poczucia własnej wartości itd.;
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i adaptacji ucznia w szkole i klasie;
  • wspieranie rodziców w nowej dla rodziny sytuacji;
  • włączenie rodziców do współpracy przy realizacji programu.

 

 

Działania nauczycieli w klasie IV

  1. Zgromadzenie informacji o uczniach od wychowawcy klasy III – sierpień, wrzesień.
  2. „Wrzesień miesiącem bez negatywnych ocen”- przyzwyczajenie uczniów do innych
    zasad pracy, oceniania i oczekiwań poszczególnych nauczycieli.
  3. Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów w celu zdiagnozowania ich potrzeb i trudności adaptacyjnych – po tygodniu (ZAŁĄCZNIK nr 1) i po miesiącu  od rozpoczęcia nauki (ZAŁĄCZNIK nr 2).
  4. Zapoznanie uczniów z zajęciami lekcyjnymi w klasie czwartej oraz  wymaganiami edukacyjnymi i przedmiotowymi zasadami oceniania z poszczególnych przedmiotów oraz kryteriami oceny z zachowania
  5. Przedstawienie planu zajęć lekcyjnych.
  6. Przedstawienie zasad funkcjonowania szkoły (świetlica, samorząd).
  7. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole, regulaminami pracowni, organizacją pracy na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
  8. Budowanie relacji wzajemnej życzliwości, poszanowania i zaufania.
  9. Wykorzystanie sposobów radzenia sobie ze stresem, lękami związanymi z przekraczaniem „progu szkolnego”.
  10. Uczenie komunikowania swoich potrzeb oraz porozumiewania się z otoczeniem.
  11. Wybór samorządu klasowego i określenie jego zadań.
  12. Przydział dodatkowych funkcji w klasie.
  13. Prawa i obowiązki ucznia.
  14. Organizacja zajęć pozalekcyjnych i imprez okolicznościowych.
  15. Planowanie czasu nauki, zabawy i wypoczynku.
  16. Zajęcia integrujące grupę prowadzone przez wychowawcę.
  17. Indywidualizacja procesu nauczania, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań oraz zdolności uczniów.
  1. Zaktywizowanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i konkursach.

 

Działania skierowane do rodziców:

  1. Spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców klasy IV na początku roku szkolnego – przedstawienie zespołu nauczycielskiego dla danej klasy.
  2. Zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym dla uczniów kl. IV.
  3. Wychowawca omawia trudności adaptacyjne, które mogą wystąpić u dzieci w tym wieku oraz specyfikę i warunki nauki w klasie czwartej, przedstawia możliwości poszukiwania pomocy w razie wystąpienia trudności.
  4. Przeprowadzenie ankiety diagnozującej trudności adaptacyjne dzieci klas czwartych oraz działania rodziców zmierzające do rozwiązania  problemów. (ZAŁĄCZNIK nr 3)
  5. Współpraca z rodzicami, włączenie rodziców w organizację imprez klasowych.

 

Sposoby realizacji założeń programowych

  1. Formy pracy
  • Praca z całym zespołem
  • Praca w grupach
  • Praca w parach
  • Praca indywidualna

 

  1. Metody
  • podająca
  • problemowa
  • aktywizująca

 

  1. Techniki
  • ankiety
  • obserwacja
  • rozmowa

 

Ewaluacja

          Ewaluacja dokona się na podstawie obserwacji uczniów oraz  analizie  wypełnionych przez uczniów i rodziców ankiet jak i  zaprezentowaniu wniosków.

 

         Program będzie realizowany w ramach działań zawartych
w programie wychowawczym klasy i ma charakter otwarty.

 

Załącznik nr 1

Od niedawna jesteście uczniami klasy 4. Chcemy się dowiedzieć, czy nie macie problemów z odnalezieniem się w nowej sytuacji.

Proszę wypełnijcie ankietę.  Ankieta jest  anonimowa.

Jakie trudności napotykasz w szkole, co sprawia Ci największe problemy po przejściu  z klasy 3 do klasy  4?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Do kogo w szkole możesz się zwrócić o pomoc, gdy jej potrzebujesz?

  1. wychowawcy
  2. nauczyciela dyżurującego
  3. nauczyciela przedmiotowca
  4. kolegi, koleżanki
  5. pedagoga

 

Załącznik nr 2

Drodzy Uczniowie

Miesiąc temu przyszliście do klasy 4. Chcemy się dowiedzieć, czy czas, który od tego momentu minął, pomógł Wam poznać szkołę i nauczycieli.

Proszę wypełnijcie ankietę.  Ankieta jest  anonimowa.

Jak radzisz sobie w szkole, czy występują jeszcze jakieś trudności po przejściu z klasy 3 do klasy 4, czy poruszasz się po szkole bez problemów?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jakich rad możesz udzielić kolejnym  uczniom klas 4?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Załącznik nr 3

Szanowni Państwo

Wasze dziecko jest uczniem klasy czwartej. Przejście z klasy 3 do 4 było ważnym momentem w życiu dziecka i rodziny. Chcielibyśmy abyście podzielili się z nami swoimi doświadczeniami. Ankieta jest anonimowa. Prosimy o szczere wypowiedzi.

 

  1. Jakie największe problemy napotkało Państwa dziecko w klasie czwartej ?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Jakiego rodzaju trudności napotkali Państwo podczas rozwiązywania tych problemów?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. W jaki sposób próbowali Państwo pomóc dziecku?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 Dziękujemy za wypełnienie ankiety

Kontakt

    Szkoła Podstawowa
im. Bł. Karoliny Kózkówny
w Rozdzielu
Rozdziele 156
32-731 Żegocina
woj. małopolskie
tel. (014) 61-33-033

Ważne linki:

Galeria

galeria

Galeria

IMG_7582

POLECAMY

banner_nowepodreczniki

baner_dlarodzicow

baner_rok_bezpiecznej_szkoly

logo_bezpieczna_szkola

stop_dopalaczom

warto_zobaczyc

bezpieczenstwo